Historien om Aikido:

Aikido er en nyere kampsport, udviklet af den japanske mester Morihei Ueshiba fra 1925 til 1942.

Aikido bygger grundlæggende på låse- og kasteteknikker inden for bl.a. Ju-jitsu, Ken-jutsu, Bo-jutsu og Judo, som er sat sammen med bevægelsesmønstre fra spyd- og sværdkampe.

Hertil kommer, at Morihei Ueshiba var en sand mester i at udvikle egne teknikker.

Aikido er ikke et redskab til at bekæmpe fjender. Aikido er først og fremmest et redskab til opnå fysisk og psykisk selvkontrol, hvor krop og sjæl udgør ét hele.

Essensen i Aikido er udviklingen af ki, som er kombinationen af den nødvendige styrke, den indre kraft og den mentale/åndelige energi.